Politica

Calendarul alegerilor prezidențiale urmează să fie adoptat de Guvern

Guvernul va stabili marți programul calendaristic necesar pentru organizarea alegerilor prezidențiale din România, programate pentru anul 2025.

Hotărârea emisă de Guvern ia în considerare decizia Curții Constituționale nr. 32/2024, care a anulat procesul electoral din anul 2024, și se referă la OUG 1/2025, care conține măsuri pentru organizarea alegerilor prezidențiale și alegerilor locale parțiale.

Astfel, conform Hotărârii Guvernului, campania electorală va începe pe 4 aprilie și se va încheia pe 3 mai 2025, la ora 7:00, înaintea alegerilor.

Votul va debuta în țară pe 4 mai, la ora 7:00, și se va încheia pe aceeași zi la ora 21:00, cu posibilitatea de prelungire până la 23:59, în cazul în care există alegători în locațiile de vot după ora 21:00.

Vot redus în Diaspora

Prima dintre cele trei zile de vot pentru românii din Diaspora va începe pe 2 mai, la ora 7:00, și se va termina pe 4 mai la ora 21:00 (ora locală sau ora României, după caz).

Premierul Marcel Ciolacu a explicat pe 17 ianuarie motivele pentru care Guvernul a decis să scurteze timpul de vot pentru românii din Diaspora. El a afirmat: “Suntem cu toții liberi să spunem tot ceea ce dorim. E normal ca liderii opoziției să critice puterea. Așa funcționează democrația. Guvernul României, eu sunt prim-ministrul, nu sunt inițiatorul. Inițiatorul a fost AEP și Ministerul de Interne. Știm cu toții că românii din Diaspora au drept de vot timp de trei zile, în comparație cu românii din România. Știți că la ultimele alegeri s-a dublat numărul de secții de vot, încercând ca românii să nu se deplaseze mai mult de 10-20 km. Statul român a făcut niște eforturi suplimentare corecte și necesare ca românii din Diaspora să poată vota.”

De asemenea, Ciolacu a adăugat că “niciunde în această lume, în momentul în care în țară se desfășoară scrutinul, se închide procesul de votare și nu mai continuă în alt stat”, subliniind că aceasta a fost justificarea primită de el de la inițiatori.

Premierul a subliniat că prin această decizie “nu m-am răzbunat pe nimeni și nu am de ce să mă răzbun”.

Când a fost întrebat de ce acum, cu trei luni înainte de alegerile prezidențiale reprogramate, Ciolacu a declarat că “România are o excepție care nu există niciunde în alt stat democratic”.

Totuși, având în vedere că opoziția percepe această măsură ca pe o răzbunare, în contextul în care Marcel Ciolacu a obținut puține voturi în alegerile prezidențiale din noiembrie 2024, el a menționat că este dreptul opoziției să exprime ceea ce dorește.

Expert Forum solicită Guvernului și Parlamentului să abroge articolul 5 din OUG privind organizarea alegerilor prezidențiale din 2025. Acest articol stipulează că “în ziua de duminică, votarea începe la ora locală 7,00 și se încheie la ora locală 21,00, dar nu mai târziu de ora locală a României 21,00.”

Acest text, inclus la sugestia Autorității Electorale Permanente, introduce o politică discriminatorie față de alegătorii din anumite țări, afectând dreptul acestora la condiții egale de vot și favorizând candidați anume. Stabilirea unui regim diferit de închidere a secției față de zilele de vineri și sâmbătă – când secțiile se închid la ora locală 21 – generează confuzie în rândul alegătorilor și al administrației electorale.

Nu există justificări logice pentru această modificare, iar aplicarea ei va duce la situații absurde. Mai mult, motivația din spatele schimbării rămâne neclară: nota de fundamentare publicată după aprobarea OUG nu oferă explicații, iar introducerea OUG nu justifică necesitatea acestei măsuri.

Din declarațiile purtătorului de cuvânt al Guvernului rezultă că decizia a fost luată pentru a evita influențarea rezultatelor votului “atunci când el s-a închis în România, dar a rămas deschis în străinătate, în secțiile care sunt la vest de România, pe fusurile orare aferente”, precizează Expert Forum într-un comunicat.

“Nu este clar când au devenit problematice aceste reguli, care au fost aplicate de ani de zile. Până în prezent, subiectul nu a fost pe agenda publică. Solicităm Autorității Electorale Permanente să explice de ce a propus acest amendament, care poate restricționa dreptul de vot al unor alegători. De exemplu, alegătorii din Los Angeles, San Francisco sau Vancouver vor avea la dispoziție doar 4 ore de vot în ziua duminicii (ziua principală de votare), între 7 și 11. De asemenea, alegătorii din țări precum Marea Britanie, cu mulți votanți, vor beneficia de un program de vot semnificativ mai scurt. Guvernul a extins, însă, votarea în ziua de vineri, astfel că aceasta va începe de la ora 7 în loc de ora 12. Totuși, vineri este o zi lucrătoare și nu oferă alegătorilor oportunități egale de exprimare a votului.”

Datele statistice din alegerile anterioare confirmă că numărul votanților în ziua de vineri este limitat.

Expert Forum atrage atenția și asupra modificărilor referitoare la componența birourilor electorale, impuse prin art. 3 (4) din OUG, care stabileste că pentru completarea birourilor cu reprezentanți ai partidelor politice se va aplica procedura prevăzută pentru BEC la art. 16 alin. (4) din Legea nr. 370/2004 și, în cazul rămânerii locurilor libere, cea de la alin. (6). Aceasta înseamnă că, inițial, birourile se completează cu câte un reprezentant al fiecărui partid parlamentar, iar ulterior cu reprezentanți ai partidelor neparlamentare care au propus candidați.

În cazul partidelor neparlamentare, selecția se face prin tragere la sorți, limitată la numărul de membri total. Amendamentul nu este justificat și alterează un aspect esențial al legislației electorale cu puțin înainte de alegeri, contrar standardelor stabilite de Codul de Bune Practici în Materie Electorală al Comisiei de la Veneția.

Este “inadmisibil ca la fiecare rundă de alegeri să existe modificări sau interpretări ale modului în care se formează birourile electorale, pornind de la interesele de moment ale partidelor de la putere”.

Procedura de completare menționată în OUG oferă un avantaj nejustificat partidelor parlamentare – unele dintre ele ar putea să nu aibă chiar candidați desemnați la alegerile prezidențiale.

Atât birourile electorale județene, cât și cele ale secțiilor de votare se completează cu reprezentanți ai partidelor care au propus candidați, în timp ce procedura reglementată prin OUG se referă la pașii pentru formarea BEC, care prioritizează completarea cu reprezentanți ai partidelor parlamentare.

“Dacă facem un calcul simplu, există riscul real ca partidele neparlamentare care propun candidați să nu aibă reprezentare. De exemplu, la nivel județean sau la nivelul secției de votare, biroul se completează cu 7 reprezentanți, echivalent cu numărul partidelor parlamentare existente (partidele din Grupul Minorităților nu sunt incluse). De asemenea, menționăm că independenții nu pot desemna reprezentanți. Solicităm să se păstreze formula actuală de completare a birourilor electorale, conform Legii 370/2004, și nu varianta adoptată prin OUG – legea trebuie să permită accesul competitorilor care au candidați la alegeri, nu să favorizeze partidele parlamentare”, se arată în comunicatul Expert Forum.